Search This Blog

Saturday, June 12, 2010

BIDADARI COMEL


Bismillahirrahmanirrahim.....

salam alaik... apa khabar adik-adik semua?
(mcm la aku ni abang) he2..

World Cup dah mula... habis lah.. pasni semua demam bola, selsema bola, batuk bola...kuang3...
aku pun minat bola jugak...aku sokong Spain...hu3...tp, nasihat aku... tengok bola tu jangan sampai lalai mengingati Allah yer..

hm...post kali ni...juz nak kongsi sedikit ilmu yang aku dapat melalui ceramah yang bertajuk 'Bila Terasa Rindu' yang disampaikan oleh kak Fatimah Syarha pada 9 Januari lepas...

pernah tak kowang tertarik pada seseorang? mesti lah pernah..tak kan tak pernah... apa la aku ni, tanya soalan yang da taw jawapan kan..biasa lah tu.. benda tu fitrah..mana boleh lari..

hakim : oi.. apa pandang-pandang tu?

no name : (membisu)

hakim : ooh...kau pandang dia kan?

no name : mana ada lah

hakim : alah.. aku nampak lah.. kau suka dia kan? (aku mengusik)

no name : eh.. kau ni...tah2.. kau yang suka dia tu

hakim : (kurang asam tol dia attack aku balik)

dah............dah...............dah..............
cukup la sampai sini jer dialognya...
kat atas ni contoh dialog yang aku bawa untuk tunjukkan kat kowang bahawa rasa suka tu bole datang dengan hanya memandang....uisy...dengan hanya melihat, boleh buat seseorang tu rasa suka atau timbul rasa cinta...betul ke? tah...tak tahu...

dalam hidup ni... kita berjumpa ramai orang kan.. ada masa, mesti kita pernah tertarik kepada seseorang kan..kalau jumpa perempuan lawa, mesti rasa nak pandang kan... adoi... bahaya tu...
it's normal k...so, cuba fikir yer... sebab apa kita rasa nak pandang dia? sila pilih jawapan di bawah....

  • (a) dia lawa
  • (b) dia cantik
  • (c) dia comel

ha3... semua jawapan lebih kurang sama jer...apa lah kau ni (aku).....serupa tak payah bagi pilihan jawapan, semua sama jer...hm...sebab apa aku bagi pilihan jawapan macam tu?????????
sebab... memang jawapan kukuhnya.. kita pandang dia sebab dia lawa kan.. betul tak?

ha....memang tak dinafikan...betul tak? hm... kadang-kadang kita bukan nak pandang pun.. tp, ada masa tu, kadang- kadang, tak sengaja terpandang...pernah jadi tak? pastu bila dah terpandang tu.. kita tahu muka dia lawa... pastu pergi pandang lagi...adoi...jangan la macam tu..
tak baik taw... malu dia nanti...

hm...kita sebagai lelaki, Rasulullah memang dah pesan bahawa kaum perempuan ni merupakan ujian berat bagi kita...so, jaga lah pandangan yer...(perempuan pun sama jugak ye)

ok...persoalannya di sini... bila kita dah pandang seseorang itu..dan kita tertarik pada dia... apa yang perlu kita buat????

ok...jawapannya... hm... macam ni... sebab apa kita pandang dia? sebab dia lawa kan (kalau perempuan) and sebab dia handsome (kalau lelaki)....
1st thing yang kita kena ingat ialah... keindahan wajah (orang yang kita tertarik tadi tu) milik siapa? siapa yang memberikan rupa paras itu pada dia? haa... jawab2...

sudah tentu Allah....kan? so.. lihatlah kecantikan Allah...Allah itu maha cantik..apa yang kita lihat cantik di muka bumi ini semuanya ciptaan Allah.. jadi, rupa paras yang cantik tadi tu berperanan menunjukkan kepada kita akan keindahan Allah... faham?

dalam dunia ni.. ada berapa ramai orang lawa? kowang boleh bilang ke? confirm tak boleh kan?
betul tak? haa...betapa hebat Tuhan yang menjadikan rupa paras manusia...aku nak kongsi dengan kowang 1 hadith..

"Allah m'anugerahkan kecantikan itu kepada hamba-hambaNya dan sekiranya kecantikan itu diletakkan dalam 1 guni, maka bagi ketampanan yang dimiliki Yusuf adalah 50% dan baki lagi 50% dimiliki oleh seluruh manusia di dunia..." riwayat Muslim..

betapa indahnya wajah nabi Yusuf bukan? ini baru sedikit, betul tak? bagaimanakah dengan rupa Zat yang menghiasi rupa paras manusia ni tadi (Allah)... pasti sangat indah... maha indah... Subhanallah..

maka, apabila kita tertarik kepada wajah seseorang...ingat lah akan keindahan Allah.. kerana jika kita mengingati akan keindahan Allah.. yang maha indah.. maka keindahan dunia dan isinya akan lenyap kerana kita hanya mencintai keindahan Allah.. merindukan Allah....hm...tapi, jangan lah pulak kowang kata macam ni...

hakim : oi...apa pandang-pandang tu?

no name : (membisu sambil berzikir)

hakim : oh.. kau pandang dia ek? weh, jaga mata lah...

no name : biarlah... aku sedang menghayati keindahan ciptaan Tuhan..

AMBOI-AMBOI..... boleh pulak kau bagi alasan tu yer...kurang asam tol!!! kuang3..
salah tu... jangan buat macam tu yer...

ok...harap kowang faham apa yang aku cuba nak sampaikan... carilah keindahan bercinta dengan Allah... aku sendiri dalam kesamaran meraih cinta ilahi..semoga Allah membimbing aku dan kowang semua....

wallahu 'alam....

2 comments:

  1. salam alaik.. bila terasa rindu.. hebat topik kali ni.. terkenang syarahan dri k.fatimah.. rasanya xsalah klu akak judge dia.. she's da perfect n solehah.. istiqamah dlm mencari cinta ILahi.. tp utk meraih cinta Ilahi jgn dipinggirkan rasa fitrah cinta sesama manusia.. jika ada, salurkan ia ke jln yg benar.. ihdinassira tol mustaqiim...

    ReplyDelete
  2. thanks 4 your comment kak qien.. betul apa yg akak cakap tu..ana setuju.. harap dapat dgr ceramah kak fatimah syarha lg lepas ni..smg Allah membimbing kita selalu..amin..

    ReplyDelete